lördag 28 juli 2012

Kap- och gersåg

image
Idag har vi invigt min födelsedagspresent. En kap- och gersåg samt ett bord att ställa den på. Bordet är jättebra, man har lätt stöd åt alla håll och kanter till fyra meter långa golvbrädor. Vilken skillnad det är att jobba med riktiga verktyg. Förra året när jag lade ett likadant golv i köket i lilla huset så hade jag bara den gamla sticksågen och ett litet flyttbart arbetsbord. Det var ett antal fler arbetsmoment och inte alls samma fina resultat. Nu kan jag bara lägga upp brädan, mäta ut med en liten prick hur lång bit jag vill ha, sätta på laserstrecket och såga. Lätt som en plätt och snyggt varje gång! Dessutom har jag bestämt mig för att skruva golvet, istället för att spika. Det är väldigt smidigt. Och mycket lättare att ta bort en skruv som inte blev bra än en spik. För att inte tala om om man behöver ta bort en hel bräda... Så nu har vi snart ett golv i blivande sovrummet på vinden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar